Sommerhuskloakering Spørgsmål og Svar

I forbindelse med kloakering af sommerhusområderne langs Maglemosegrøften og Roskilde Fjord, har vi her samlet de spørgsmål der oftest kommer op. Kan du ikke finde svar på dit spørgsmål, er du velkommen til at ringe til os 47 76 07 00 eller sende en mail til spildevand@hnf.dk

Generelt om kloakering 


Hvad betyder det for mig, som ejer et hus, der skal sommerhuskloakeres?
  • Du skal have lagt et kloakrør til dit spildevand, og din gamle løsning skal sløjfes. Du skal fortsat håndtere dit regnvand på grunden. Regnvandet må ikke komme i spildevandskloakken.
  • Du står selv for at få kloakeret din grund frem til matrikelskel – Halsnæs Forsyning står for kloaksystemet i vejene frem til dit skel, hvor vi sætter en skelbrønd. Skelbrønden samler dine kloakrør med forsyningens kloakrør.
  • Du skal betale for dit nye kloaksystem. Arbejdet skal udføres af en autoriseret kloakmester. Prisen varierer alt efter, forholdene på din grund og hvor omfattende arbejdet er.
Hvilke fordele er der for mig?
  • Du får et robust og tidssvarende system, der fungerer.
  • Du slipper for at skulle have besøg af slamsugeren – det er også godt for vejene.
  • Du får renere badevand og bidrager til renere natur og vandmiljø, fordi spildevandet ikke ender steder, hvor det ikke hører til.
Hvornår skal jeg kloakere?
  • Det afhænger af hvor du bor. Vi holder første informationsmøde for dit område ca. 1 år før anlægsstart. Du modtager et brev fra Halsnæs Kommune, når vi er færdige med anlægsarbejdet og du må tilslutte dit sommerhus.
  • Du får en frist på 2 år til at få din ejendom tilsluttet den offentlige kloak.
  • Du skal vente med at få udført arbejdet på din grund, til forsyningen har lagt det nye system og sat din skelbrønd, og du får besked om at du kan koble dit spildevand på.
Hvad skal jeg gøre med mit eksisterende anlæg?
  • Det skal sløjfes. Kontakt en autoriseret kloakmester for mulighederne på din grund.
  • Sløjfningen skal foretages af en autoriseret kloakmester, da der ofte er tale om afpropning af bundfældningstanke, tømning, spuling og rensning. Sløjfningen betyder, at tanken frakobles det eksisterende rørsystem og tømmes helt for slam og spildevand. Selve tanken(e) bliver typisk nedbrudt, eller afhængig af stand kan få en anden funktion, f.eks. til opsamling af regnvand. Er dit spildevandsanlæg etableret med sivebrønd, skal sivebrønden også sløjfes. Sivedræn kan typisk blive liggende i jorden.
  • De eksisterende rør fra hus til brønd kan ofte genbruges som del af den nye kloakering på egen grund.
  • Vælger du en løsning, hvor tanken genbruges til regnvandsopsamling, skal du have et forsvarligt overløb, der leder regnvandet væk, når tanken er fuld f.eks. til en faskine. Du skal søge om tilladelse hos Byg og Miljø i Halsnæs Kommune, hvis du vil bruge din tank til regnvandsopsamling. 
Jeg bygger nyt, kan jeg beholde min spildevandsløsning inden kloakering?
  • Et nyt hus kræver ikke nødvendigvis et nyt spildevandsanlæg. Det afhænger blandt andet af om der sker ændring i mængden af spildevand til anlægget f.eks. på grund af nye bad- og toiletfaciliteter eller ny opvaske- eller vaskemaskine.
  • Er din eksisterende spildevandsløsning funktionel og hygiejnisk, så kontakt kommunen på mail@halsnaes.dk eller tlf. 47 78 40 00.
Jeg kan ikke komme i gang med mit byggeprojekt, fordi I ikke kan fortælle mig, hvor kloakken skal være – hvad skal jeg gøre?
  • Kontakt Halsnæs Forsyning om tidsplaner og dialog om muligheden for at bestemme skelbrøndsplaceringen før tid på spildevand@hnf.dk eller tlf. 47 76 07 00
  • Kontakt Halsnæs Kommune for afklaring om midlertidig afledning, indtil forsyningens kloak i vejen kommer på: mail@halsnaes.dk eller tlf. 47 78 40 00
Jeg har lige fået nyt septiktank/nedsivningsanlæg mv., er det nødvendigt at jeg bliver tilsluttet?
  • Du kan beholde dit eksisterende anlæg i op til 20 år, hvis du har et nyere anlæg, der lever op til gældende rensekrav. De 20 år er fra datoen, anlægget blev anlagt. Du skal sende en konkret ansøgning til kommunen om udsættelse. Godkendelsen er baseret på en vurdering af løsningens renseevne og eventuelle tilladelser, som allerede er givet.
  • Du skal stadig betale tilslutningsbidrag, når tilslutning til offentlig kloak er mulig, også selv om du får udsættelse til den fysiske tilslutning. Du kan se priserne på takstbladet 'Takster for spildevand' på https://hnf.dk/kundeservice-selvbetjening/priser-regulativ
Hvordan kommer jeg i gang?
  • Du skal kontakte en autoriseret kloakmester, som skal stå for kloakering og sløjfning af dit gamle anlæg.
  • Det kan være en fordel at gå sammen en gruppe af naboer og indhente et fælles tilbud.
Hvorfor skal sommerhusområderne kloakeres?
  • Halsnæs Kommune har en lang kyststrækning med mange sommerhusområder. Sommerhusene er flere steder over 50 år gamle, og deres eksisterende spildevandsløsninger er ofte lige så gamle og derfor utidssvarende. Der er derfor behov for at fremtidssikre hvordan spildevand håndteres, så løsningerne fungerer og lever op til nutidens krav.
  • Byrådet i Halsnæs Kommune vedtog derfor i en ny spildevandsplan i 2022, at fem sommerhusområder i Halsnæs skal spildevandskloakeres. Det er sommerhusene ved Maglemosegrøften i Liseleje og fire sommerhusområder ud til Roskilde Fjord.
  • Spildevandskloakeringen af de 2200 sommerhuse skal sikre renere vand i vandløb, søer, fjord og hav – til gavn for planter, dyr og mennesker. Spildevandskloakeringen betyder, at sommerhusområderne får et tidssvarende og velfungerende kloaksystem med færre lugtgener og bedre afledningsforhold. Det skal også være med til at bevare den gode badevandskvalitet på kommunens strande.
Hvad står forsyningen for?
  • Forsyningen står for det nye kloaksystem i vejen inklusive reetablering af vejen og eventuelle pumpestationer. Hvis der skal en pumpestation ind og stå på din grund for at du kan aflede spildevand fra stueplan, betaler forsyningen for etablering, drift og vedligehold af den.
  • Forsyningen sætter desuden en skelbrønd ved din skelgrænse, som du skal tilslutte dig. Skelbrønden samler dine kloakledninger med forsyningens. Når skelbrønden er sat, har du ansvaret for den.
Hvorfor tager det så lang tid fra beslutning til kloakering?
  • Det kan føles, som om vi har snakket om kloakeringen længe, og alligevel sker der ikke rigtigt noget. Det kan der være flere forskellige årsager til. Enten er projektet endnu ikke gået i gang, da vi ikke kan starte på alle projekter på en gang, ellers er vi måske gået i gang med projektet, men planlægning tager også tid.
Er der noget, jeg kan få indflydelse på?

Vi vil gerne have jeres lokale viden om området – det kan være værdifuldt både i planlægning af projektet og af anlægsarbejdet. Vi kan ikke love, at vi kan indrette projektet efter det, men vi tager det med i puslespillet sammen med de mange andre brikker, vi skal tage hensyn til. Vi spørger om jeres lokale viden, når vi holder det første informationsmøde om projektet.

Økonomi


Hvad koster det at blive kloakeret? 
  • Du vil have engangsudgifter i forbindelse med kloakeringen og derefter er der årlige udgifter.
  • Du har følgende engangsudgifter:
    • Tilslutningsbidraget som opkræves for hver boligenhed og reguleres årligt. (for erhverv se betalingsvedtægten). Tilslutningsbidraget bliver opkrævet når tilslutning er mulig. se taksten i vores takstblad.
    • Etablering af kloak på egen grund.
    • Sløjfning af dit eksisterende anlæg.
    • Sluttømning af dit anlæg – hvis du bestiller sluttømningen via forsyningen, sparer du denne udgift
    • Prisen på arbejdet på din egen grund varierer alt efter forholdene på grunden: Afstand fra hus til skelbrønd, jordbund- og pladsforhold, grundvandsforhold, terræn og sløjfning af det eksisterende anlæg og reetablering.
  • Når du er tilsluttet forsyningens ledningsnet, ser økonomien også anderledes ud end i dag:
    • Du skal betale for at komme af med spildevandet. Når du er kloakeret betaler du vandafledning for det vand du bruger. Du betaler et årligt vandafledningsbidrag pr. kloakstik og variabelt vandafledningsbidrag pr. m3 vand.
    • Du kan se priserne på takstbladet 'Takster for spildevand' på https://hnf.dk/kundeservice-selvbetjening/priser-regulativ
  • Når din ejendom er kloakeret, sparer du udgifter forbundet med vedligehold af eget anlæg og tømningsordning
  • Tilslutningsbidraget er lovbestemt og reguleres årligt. Det er et engangsbeløb og betales til Halsnæs Forsyning, når du får besked om, at kloakken er klar til at du kan slutte dig på. Du får brev fra Kommunen, når vi har sat din skelbrønd og lagt vores kloakker, og du kan tilslutte dit spildevand på skelbrønden.
  • Forsyningen er reguleret under hvile i sig selv princippet, det betyder at der er ingen der tjener penge på at behandle spildevandet. Både tilslutningsbidrag og vandafledningsbidrag dækker drift af hele forsyningens ledningsnet, administration og udbygning af ledningsnettet.
Hvad hvis jeg ikke har råd?

Der er flere muligheder, hvis du ikke ser dig i stand til at betale omkostningerne for kloakeringen:

  • Afdragsordning: Der er mulighed for afdragsordning, hvis man har en lav husstandsindkomst. Læs mere på Halsnæs Kommunes hjemmeside: https://halsnaes.dk/borger/miljoe-og-affald/spildevand/afdragsordning
  • Indefrysning: Grundejere, der modtager folkepension, førtidspension, delpension eller invaliditetsydelse kan i mange tilfælde få indefrosset deres udgifter i forbindelse med tilslutningen og anlæg af kloak på egen grund. Mulighed for indefrysning er uafhængigt af husstandens indkomst, men det er et krav, at der er friværdi i huset samt, at ejer er den primære anvender af boligen eller fritidsboligen. Læs mere på Halsnæs Kommunes hjemmeside: https://halsnaes.dk/borger/miljoe-og-affald/spildevand/pensionistlaan

Skelbrønd


Hvorfor skal jeg have en skelbrønd?
  • En skelbrønd er en fordel for dig, fordi den gør det lettere for kloakmesteren, når han skal koble din nye kloak på forsyningens system i vejen.
  • Skelbrønden er også en fordel i forhold til, hvis der skulle opstå problemer med driften.
Hvorfor har I foreslået den placering til min skelbrønd?
  • Vi foreslår at placere skelbrønden, så der er kortest mulig vej til bundfældningstanken på din grund. Det er en fordel for dig, fordi det kræver en kortere kloakledning på din egen grund, som du selv skal betale for.
  • Vi sætter skelbrønden ca. en meter inde på din grund.
Kan jeg selv bestemme, hvor min skelbrønd skal være?
  • Du modtager et brev fra forsyningen med en tegning af, hvor vi foreslår at placere din skelbrønd.
  • Hvis du ønsker en anden placering af skelbrønden for at tage hensyn til fx beplantning eller andre forhold på din grund, så vil vi gerne forsøge at imødekomme dit ønske. Du kan henvende dig til Halsnæs Forsyning, hvis du gerne vil have placeret skelbrønden et andet sted. Så vil vi se på, om det er muligt at flytte den.
  • Landinspektøren vil afsætte en pæl, hvor din skelbrønd skal placeres umiddelbart, inden vi kommer og graver i dit område.

 

Kan jeg skifte mening senere med hensyn til placering af skelbrønden?
  • Når du modtager vores forslag til placering af skelbrønd, har du 2-4 uger til at kontakte os, hvis du har spørgsmål eller ønsker til alternativ placering. Derefter tegner vi projektet færdigt, og så vil vi helst ikke ændre i placeringen, da det har betydning for fx grundvandssænkning, anlægsarbejde osv.
Hvad sker der med min hæk, buske, græs mv., når I sætter skelbrønden?
  • Vi forsøger at finde den bedste placering hvor det er lettest at komme til, og så reetablerer vi efterfølgende.

Anlægsarbejdet


Hvordan kommer anlægsarbejdet til at påvirke mig?
  • Du vil stadig kunne benytte dit sommerhus, men det vil være under lidt andre forhold end sædvanligt. Vi kan ikke undgå at genere dig og dine naboer, mens vi arbejder.
  • Adgangsforholdene vil være ændrede, og der kan i perioder være begrænset adgang med bil til dit hus.
  • Der vil også være trafik og store maskiner i området, og det kan give gener som støj og møg.
  • Vi vil gøre, hvad vi kan for at tilrettelægge arbejdet, så det generer mindst muligt og informere om arbejdet, så du er forberedt på generne og kan indrette dig efter arbejdet.
  • Vi er interesseret i at få jeres lokale viden med i projektet, også i forhold til planlægning af anlægsarbejdet. Vi kan ikke love, at vi kan indarbejde det i projektet, men vi vil tage det med som en af de mange brikker i puslespillet.
Hvor lang tid tager anlægsarbejdet?
  • Det ved vi ikke endnu. Det kommer an på både de lokale forhold og på hvilken kloakeringsform, vi vælger.
  • Arbejdet inddeles i etaper, så vi kommer ikke til at arbejde det samme sted i hele perioden.
  • Når vi har valgt en entreprenør, kender vi den detaljerede tidsplan og kan fortælle, hvilke veje vi skal arbejde på hvornår. Når anlægsarbejdet går i gang i et område, kan du følge med i tidsplanen for det enkelte projekt på siden her.
Arbejder I også i sommerferien og påskeferien?
  • Nej vi holder fri de 3 dage før påske og vi holder sommerferie i skolernes sommerferie.
Jeg har særlige behov i forhold til adgang til mit sommerhus?
  • Hvis du har særlige behov, skal du henvende dig til Halsnæs Forsyning, som vil hjælpe med at finde en løsning, som passer til dig.
Kan jeg komme til min ejendom i bil under anlægsarbejdet?
  • Der vil være perioder, hvor du ikke kan køre til dit sommerhus, men der vil altid være gående adgang til ejendommen.
  • Der vil altid være adgang for beredskab, politi, renovation og hjemmepleje
Kan jeg parkere ved mit sommerhus under anlægsarbejdet?
  • Du kan ikke parkere ved dit sommerhus, mens vi arbejder på din vej, men skal finde andre steder i området at parkere og gå til dit sommerhus.
  • Vælg veje, hvor der er god plads og vær opmærksom på de officielle parkeringsregler.
  • Lav eventuelt aftaler med naboer i området om at hjælpe hinanden.
Hvordan får jeg tømt skraldespande?
  • Entreprenøren vil sørge for at dine skraldespande bliver tømt, når der er spærret ud for din ejendom.
  • Der vil ikke blive hentet storskrald, så længe skraldebilerne ikke kan køre til din dør.
Kan jeg bruge mit sommerhus under anlægsarbejdet?
  • Ja, det kan du godt, men det vil være under andre forhold end sædvanligt. Du vil f.eks. ikke kunne køre til dit hus, og der vil i perioder være støj fra maskiner osv.
Retablerer I asfalt?
  • Det er Halsnæs Forsynings ansvar at aflevere vejene i samme stand som inden anlægsarbejdet gik i gang.
Hvem betaler for asfalten/reetablering på private fællesveje?
  • Halsnæs Forsyning betaler for reetablering. Hvis en privat fællesvej ønsker at lægge helt nyt slidlag på vejen kan Halsnæs forsyning betale for den del som vi skulle lægge slidlag på, og grundejerforeningen betaler resten.
Tager I hensyn til bæredygtighed og klimaaftryk, når I vælger løsning?
  • Ja, vi har fokus på bæredygtighed og klimaaftryk, når vi planlægger kloakeringen. Vi arbejder med at udpege de områder i projektet, vi kan påvirke mest muligt dog uden at gå på kompromis med kvaliteten og prisen. Og disse områder arbejder vi så med at gøre mere bæredygtige. Det er f.eks. i forhold til gravearbejde, jordtransport og materialer.

Pumpestationer


Skal der placeres pumpestationer og hvor?
  • Det kommer an på, hvilken måde vi skal kloakere på.
  • Vi forsøger så vidt muligt at placere pumpestationer på vejarealer, hvor kommunen er vejmyndighed. Det kan også være på private fællesveje.
  • Vi går naturligvis i dialog med grundejere, hvis der er behov for at få placeret en pumpestation på en privat grund.
  • I nogle tilfælde, kan strømmen til pumpestationer komme fra private huse. De berørte grundejere vil blive kompenseret for forbrug.
Hvordan ser en pumpestation ud?
  • Pumpestationerne placeres under jorden, så det eneste man kan se af den er et dæksel på omkring en diameter og et lille elektronikskab, der står på jorden ved siden af.
Larmer og lugter pumpestationer?
  • Pumpestationer bliver forsynet med et filteranlæg for, at lugt fra stillestående spildevand undgås. Forsyningen har ikke erfaring med, at der skulle være nævneværdige problemer med støj. I de tilfælde, hvor der har været henvendelser, er det blevet løst.
Hvad hvis pumpen går i stå?
  • Ved driftstop bliver der sendt en alarm til Halsnæs Forsynings vagt, der derefter vil tage ud og løse problemet. Ofte skyldes driftstoppet en relæ-fejl, som betyder at anlægget skal tændes igen, efter at pumpen er blevet rengjort.
  • Pumpestationers kapacitet er indrettet således, at det er plads nok, indtil vagten reagerer på alarmen.